Artikeln publicerades ursprungligen i Expressen
(uppslaget "Mitt i Expressen"), 10 februari 1984. ã
Expressen.
Erik Moberg:
Släpp
loss arbetsmarknaden
Arbetsmarknadens
stelhet är ett allvarligt systemfel i den svenska ekonomin. Arbetslösheten och
de stora offentliga underskotten och de negativa följderna av de fenomenen
beror i betydande utsträckning på detta fel.
När
jag talar om arbetsmarknadens stelhet så tänker jag på de mekanismer med vilka
löner och andra anställningsvillkor bestäms. Bristen på anpassning efter förhållandena i de enskilda
fallen är påfallande. Samtidigt som många företag mer än väl har råd att betala
de rådande lönerna så finns det också många andra företag i utsatta branscher
och regioner som inte tillnärmelsevis klarar detta.
Stelheten
leder därför till att sysselsättningen i företagen blir mindre än vad som vore
möjligt med en fri arbetsmarknad. I gengäld blir den offentliga
sysselsättningen och arbetslösheten större. Detta innebär självfallet också
större offentliga utgifter, och efter hand stora offentliga underskott.
Vilka
lagar behöver då stiftas, och vilka lagar måste avskaffas, för att vi skall få
en fri och praktiskt fungerande arbetsmarknad för de stora arbetar- och tjänstemannagrupperna?
Frågan
kan sägas ha två aspekter. Den första gäller arbetsmarknadens frihet i princip,
den andra att friheten också skall vara praktiskt fungerande.
På
dagens arbetsmarknad finns knappast ens någon frihet i princip. Konkurrensen
har satts ur spel av de stora organisationerna genom det system för förhandlingar
och avtal om anställningsvillkor som de skapat. Enskilda arbetstagare och
arbetsgivare är i praktiken bundna av detta system. Några större möjligheter
att på egen hand, och efter eget huvud, göra upp om anställningsvillkor har de
inte.
För
att råda bot på dessa förhållanden skulle det behövas en lag som direkt syftade
till att främja konkurrensen på arbetsmarknaden. Att konkurrens och
friprisbildning är värdefullt är en gammal insikt. För att värna om dessa
värden har vi också en lag, den så kallade konkurrenslagen. Det intressanta är
emellertid att arbetsmarknaden, i en speciell paragraf, uttryckligen undantas i
denna lag.
Varför
är arbetsmarknaden på detta sätt undantagen? Två typer av motiv anförs i
förarbetena till lagen.
För
det första anses arbetsmarknaden skilja sig principiellt från varumarknader
genom att två organiserade parter står mot varandra. Detta har ansetts ge viss
garanti för att skadeverkningarna av konkurrensbegränsningen inte blir lika
stora som på en varumarknad där ett monopol står mot en splittrad och
oorganiserad köparskara. Det ligger säkert en del i det argumentet. Mot
bakgrund av senare års erfarenheter menar jag dock att skadeverkningarna är
tillräckligt stora för att inge allvarliga bekymmer.
För
det andra har man hänvisat till att förhållandena på arbetsmarknaden regleras
av speciella lagar sådana som den nuvarande medbestämmandelagen. Något behov av
att också tillämpa konkurrenslagen skulle därför inte finnas. Till detta kan
bara sägas att det visserligen finns lagar som speciellt gäller arbetsmarknaden,
men dessa värnar på intet sätt om konkurrensen, snarare tvärtom.
Skälen
för att undanta arbetsmarknaden från konkurrenslagstiftningen är alltså enligt
min uppfattning inte bärkraftiga. Tvärtom menar jag att en konkurrenslag är en
nödvändig förutsättning för en fri arbetsmarknad.
Att
utforma en konkurrenslag för arbetsmarknaden är förvisso ett svårt och
grannlaga arbete, men naturligtvis möjligt. Jag kan inte här diskutera en sådan
lags innehåll i detalj, men en viktig punkt bör tas upp. Lagen skall uttryckligen
förbjuda repressalier mot arbetstagare och arbetsgivare som träffaravtal efter
eget gottfinnande, till exempel under rådande kollektivavtalsnivå.
Bakgrunden
till den nuvarande konkurrenslagen är konflikten mellan två liberala principer,
nämligen principerna om avtalsfrihet respektive näringsfrihet. Den obegränsade avtalsfriheten
kan användas för att sätta näringsfriheten ur spel - avtal kan ju syfta till
konkurrensbegränsning.
Tidigare
gavs avtalsfriheten företräde framför näringsfriheten i svensk rätt. Efter hand
som konkurrensbegränsningens skadeverkningar inom varuproduktionen blev alltmer
uppenbara så beslöt man emellertid att inskränka på avtalsfriheten till förmån för
näringsfriheten. Det var så konkurrenslagen kom till. Jag menar att man nu bör fortsätta
in på arbetsmarknaden efter samma linjer.
Med
en konkurrenslag skulle arbetsmarknaden bli fri i princip, men friheten skulle
fortfarande vara svår att utnyttja för enskilda arbetstagare och arbetsgivare.
För att den principiella friheten skall bli av praktiskt värde krävs också, som
på många andra marknader, att det finns mäklare som förbindelselänkar mellan köpare
och säljare.
Dessas
yrkeskunnande skulle bland annat bestå i den överblick som är nödvändig för att
kunna sätta arbetstagare och arbetsgivare i kontakt med varandra. De skulle
också kunna förmedla parternas villkor, bistå med kontraktsskrivande och så
vidare. Det skulle kort sagt vara fråga om mäklarverksamhet av det slag som i
andra sammanhang betraktas som fullt normal.
En
sådan verksamhet kommer emellertid i konflikt med lagen om arbetsförmedling, vilken
förbjuder privat arbetsförmedling med vinstsyfte. Återigen blir det alltså av
intresse att se på motiven bakom den existerande lagstiftningen. I de texter
som är av betydelse i sammanhanget anförs väsentligen ett motiv, nämligen det
som en departementschef i en proposition uttryckte på följande sätt:
"Det
är enligt min mening oförenligt med samhällets ansvar för den enskildes rätt
till arbete att samhället tillåter att någon bereder sig vinst på att förmedla
arbete åt andra."
Detta
är ett i många sammanhang vanligt argument, men inte desto mindre tvivelaktigt.
Så fort man erkänner att arbetsförmedling, liksom annan mäklarverksamhet, kräver
yrkeskunskaper och kan bedrivas mer eller mindre skickligt så inser man också
att förmedlingen är något som det är värt att betala för, och att den blir
bättre av att bedrivas marknadsmässigt.
Det
argument som anförs för lagen om arbetsförmedling håller alltså inte. Samtidigt
utgör lagen ett klart hinder för en i praktiken fritt fungerande arbetsmarknad.
Min slutsats blir därför att lagen bör avskaffas.
Sammanfattningsvis
menar jag att en fri och praktiskt fungerande arbetsmarknad kan skapas genom
att en konkurrenslag införs samtidigt som lagen om arbetsförmedling avskaffas.
Därmed skulle möjligheter skapas för en anpassning av löner och andra anställningsvillkor
till utbud och efterfrågan på alla de delmarknader som tillsammans utgör arbetsmarknaden.
Genom att ett stort antal privata arbetsförmedlande företag uppstår skulle
dessa möjligheter också bli praktiskt utnyttjade. Arbetslösheten och de
offentliga utgifterna skulle sjunka.
Eller
med andra ord: några av de största problem vi har i dagens svenska samhälle
skulle bli avsevärt mindre.